Temperatur og søvn

Temperatur og søvn – hvordan er temperaturen i dit soveværelse?

Temperaturen i dit soveværelse kan ændre din søvnkvalitet væsentligt. Diverse studier viser, at kølig stuetemperatur er en af ​​de vigtigste faktorer for at få en god nattesøvn.

Den bedste soveværelsestemperatur til søvn er ca. 18,3 grader. Dette kan variere nogle få grader fra person til person. De fleste læger anbefaler, at du holder termostaten mellem 15,6 til 19,4 grader for at få den mest behagelige søvn.

Vores kroppe er programmeret til at opleve en lille nedgang i kernetemperaturen om aftenen. Hvis du slukker for radiatoren om natten, kan det hjælpe med temperaturregulering og signalere til din krop, at det er sengetid.

Den bedste sovetemperatur for spædbørn

Spædbørn kan drage fordel af et soveværelse, der er en eller to grader varmere, op til 20,5 grader. Da deres kroppe er mindre og stadig under udvikling, er de mere følsomme over for ændringer i omgivelsestemperaturen. Derfor er det ekstra vigtigt at tage stilling til temperaturen i dit soveværelse, hvis du har en baby i huset.

Et soveværelse, der er for varmt, kan øge risikoen for pludselig uventet spædbarnsdød (SIDS). Det anbefales at bruge godkendt nattøj, sikre en gunstig temperatur ved at indstille termostaten og undgå tunge tæpper eller flere lag. Forældre kan overvåge deres babys temperatur om natten, ved at mærke dem på maven eller bagsiden af ​​nakken.

Hvordan påvirker temperaturen vores søvn?

Vores søvncyklus er reguleret af vores døgnrytme. Døgnrytmen er baseret på solens lys/mørke cyklus og styres af en del af hjernen kaldet den suprachiasmatiske kerne. Dette “kropsur” får sine signaler fra en række miljømæssige og personlige faktorer, der spænder fra mængden af ​​lyseksponering (mest signifikant) til træning og temperatur.

Vores kropstemperatur falder i temperatur cirka to timer før du går i seng, sammenfaldende med frigivelsen af ​​søvnhormonet melatonin. Under din søvn fortsætter kropstemperaturen med at falde og når et lavpunkt tidligt om morgenen. Derefter opvarmes den gradvist, som morgenen skrider frem.

Den vigtigste måde, hvorpå kroppen køles ned til søvn, er ved at sende varme væk fra kernen. I en proces kaldet vasodilatation sender det cirkadiske ur et signal for at øge blodgennemstrømningen. Dette er grunden til, at nogle mennesker kan opleve varme hænder og fødder, som kan forveksles med den samlede kropstemperatur om natten. Faktisk kan folk med kronisk kolde fødder have højere risiko for søvnløshed – muligvis på grund af en afbrydelse af denne proces.

Hvad sker der, når dit soveværelse er for varmt?

Varmere temperaturer kan forårsage ubehag og rastløshed. Enhver, der har sovet i et indelukket soveværelse ved, hvor ubehageligt det er, når man er svedig og dehydreret. Et soveværelse, der er for varmt, kan forstyrre kroppens termo-reguleringsevne og forårsage træthed. Ofte vil en person, der er træt, føle sig fysisk og mentalt udmattet, men ikke være i stand til at falde i søvn.

Kropstemperatur påvirker søvnkvaliteten og den tid, som bliver brugt i de forskellige søvnfaser. En højere kropstemperatur er blevet forbundet med et fald i den subjektive søvnkvalitet. Tilsvarende har en større temperaturforskel mellem kernen og arme/ben (hvilket indikerer at kroppen ikke effektivt sender varme væk fra kernen) været forbundet med nedsat søvnkvalitet, og en højere sandsynlighed for at vågne op, efter at være faldet i søvn.

Under REM-søvn ophører kroppen med de fleste temperaturregulerende opførsler, såsom sved eller rysten, hvilket efterlader dig mere følsom over for temperaturændringer. Følgelig synes overdrevent varme omgivelsestemperaturer også at mindske den tid, der bruges i REM-søvn.

Mens en kold soveværelses-temperatur ikke anses for at være så skadelig som en alt for varm soveværelses-temperatur, kan et alt for køligt soveværelse også forårsage ubehag, og have konsekvenser for REM-søvn og blodtryk.

Similar Posts