Træning og søvn

Træning og søvn – er motion inden sengetid godt?

Forholdet mellem træning og søvn er blevet grundigt undersøgt gennem årene. Tidligere undersøgelser har bemærket, at korrekt træning kan lindre søvnrelaterede problemer og hjælpe dig med at få tilstrækkelig hvile. Nyere forskning tyder også på, at utilstrækkelig eller dårlig kvalitet af søvn, kan føre til lavere niveauer af fysisk aktivitet den følgende dag.

Af disse grunde mener eksperter i dag, at søvn og motion har et tovejs-forhold. Med andre ord kan optimering af din træningsrutine potentielt hjælpe dig med at sove bedre. At få en tilstrækkelig mængde søvn kan også fremme sundere fysiske aktivitetsniveauer i løbet af dagen.

Hvordan påvirker træning søvn?

Træning og søvn hænger unægteligt sammen – der er mange fordele ved at træne regelmæssigt. Disse inkluderer en lavere risiko for sygdomme som kræft og diabetes, forbedret fysik og en højere livskvalitet. Træning kan også gavne visse grupper af mennesker. For eksempel er gravide kvinder, der deltager i rutinemæssig fysisk aktivitet, mindre tilbøjelige til at opnå for høj en vægt eller opleve depression efter fødslen. Ældre mennesker, der træner, har ligeledes en lavere risiko for at blive såret under et fald.

Træning forbedrer også søvn for mange mennesker. Specifikt kan moderat til kraftig træning øge søvnkvaliteten for voksne ved at reducere den tid, det tager at falde i søvn. Det kan også mindske den tid, de ligger vågne i sengen om natten.

Motion kan også forbedre søvn på indirekte måder. For eksempel kan moderat til kraftig fysisk aktivitet mindske risikoen for overdreven vægtøgning, hvilket igen gør dig mindre tilbøjelig til at opleve symptomer på obstruktiv søvnapnø. Omkring 60% af moderate til svære tilfælde er blevet tilskrevet fedme.

Talrige undersøgelser har udforsket søvn og træningsvaner blandt voksne. Disse inkluderer National Sleep Foundations 2003 Sleep in America meningsmåling, som undersøgte voksne mellem 55 og 84 år.

Blandt undersøgelsens deltagere sagde omkring 52%, at de trænede tre eller flere gange om ugen, og 24% sagde, at de trænede mindre end én gang om ugen. Deltagerne i sidstnævnte gruppe var mere tilbøjelige til at sove mindre end seks timer om natten, opleve rimelig eller dårlig søvnkvalitet, kæmpe med at falde og forblive i søvn, og modtage en diagnose for en søvnforstyrrelse som søvnløshed, søvnapnø eller urolige ben (RLS).

Lignende undersøgelser har fokuseret på effekten af ​​motion for personer i andre demografiske grupper. En undersøgelse profilerede universitetsstuderende i løbet af deres eksamensperioder og fandt frem til, at motion og fysisk aktivitet kan reducere eksamensrelateret stress.

Er det skadeligt at træne inden sengetid?

Spørgsmålet om, hvorvidt motion i timerne før sengetid bidrager til søvn af dårlig kvalitet, har været debatteret gennem årene. Traditionel søvnhygiejne dikterer, at intensiv træning i løbet af den tre timers periode, der fører op til søvn, kan have negativ indvirkning på søvn. Det kan nemlig øge din puls, kropstemperatur og adrenalin-niveau. Dog har andre undersøgelser vist, at træning før sengetid måske ikke har nogen negative virkninger.

En undersøgelse viste, at de fleste mennesker, der træner kl. 20.00. eller senere, falder i søvn hurtigt, oplever en tilstrækkelig mængde dyb søvn og føler sig udhvilet når de vågner. Mennesker der træner mellem kl. 16 og 20 rapporterede lignende procenter for disse kategorier, hvilket tyder på, at motion ved sen aften faktisk kan være til gavn for nogle mennesker.

Similar Posts